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‘Making up for lost time’: Neoliberal governance and educational catch-up measures for disadvantaged students during the COVID-19 pandemic

Barbara Gross, Peter Kelly, Susann Hofbauer

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Abstract


Leseprobe

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Abstract

The neoliberal governance of education and the import of values such as economic productivity are changing schools in Europe to different degrees. Understanding the effects of this on disadvantaged students is especially critical during and after the COVID-19 pandemic, given their greater need for catch-up support. In this paper we analyse national government policy guidelines and reports concerning catch-up measures in Italy, Germany and England and illuminate debates between various actors using news and education media reports. We find that while catch-up measures in the studied countries promote equality of access, for instance through extending schooling to make up for “lost” time, the undifferentiated universal provision promoted by neoliberal logics is inequitable towards socio-economically, linguistically and ethnically disadvantaged students.

Keywords: COVID-19, catch-up measures, neoliberalism, disadvantaged students

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„Die verlorene Zeit aufholen“: Neoliberale Steuerung und Aufholmaßnahmen für benachteiligte Schüler*innen während der COVID-19-Pandemie

Zusammenfassung

Die neoliberale Steuerung des Bildungswesens und der Einfluss von Werten wie der wirtschaftlichen Produktivität verändern Bildungsinstitutionen in Europa in unterschiedlichem Maße. Das Verständnis der Auswirkungen auf benachteiligte Schüler*innen ist während und nach der COVID-19-Pandemie besonders wichtig, da diese Lernenden einen größeren Bedarf an Aufholförderung offenkundig werden ließen. In diesem Beitrag analysieren wir nationale Richtlinien und Berichte über Aufholmaßnahmen in Italien, Deutschland und England und beleuchten Debatten zwischen verschiedenen Akteur*innen anhand von Nachrichten- und Medienberichten. Dabei zeigt sich, dass die Aufholmaßnahmen in den untersuchten Ländern zwar die Zugangsgleichheit fördern, indem beispielsweise die Lernzeit an Schulen verlängert wurde, um „versäumte“ Zeit nachzuholen, dass aber das undifferenzierte universelle Angebot, das durch neoliberale Logiken befördert wird, eine Benachteiligung für bestimmte Schüler*innen darstellt.

Schlagwörter: COVID-19, Aufholmaßnahmen, Neoliberalismus, benachteiligte Lernende

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Bibliographie: Gross, Barbara/Kelly, Peter/Hofbauer, Susann: ‘Making up for lost time’: Neoliberal governance and educational catch-up measures for disadvantaged students during the COVID-19 pandemic, ZDfm – Zeitschrift für Diversitätsforschung und -management, 2-2022, S. 161-174. https://doi.org/10.3224/zdfm.v7i2.04


Literaturhinweise